أخر الاخبار

أزاي الكهرباء بتوصلك البيت ؟؟ ⚡

مقدمة: 


تعد الكهرباء الأن من ضروريات الحياة في أهميتها فبمجرد إنقطاعها تبدأ بالبحث عن سبب الانقطاع في منزلك ومن ثم الإتصال بشركة الكهرباء مستفسرا عن السبب مطالبا بسرعة أصلاحها وذلك لعدم قدرتك على مواصلة العمل أو الدراسة او لرغبتك في شحن هاتفك أو شحن جهاز الكمبيوتر أو حتى بسبب شعورك بالحر كما هو الحال في فصل الصيف وتوقف المكييف أو المروحة عن العمل غيرها الكثير من الأمور التي تجعل من الكهرباء ضرورة ملحة. فهي مصدر أساسي من مصادر الطاقة التي يعتمد عليها بشكل أساسي يوميا.



ولكن هل سألت نفسك كيف تصل الكهرباء التي تستخدمها وليكن في شحن هاتفك اليك ؟ أو الفيشة دي بتوصلك كهرباء أزاى؟ 
الكهرباء عشان توصلك البيت بتمر بكذا مرحلة والمراحل دي أسمها منظومة القوة وهذا المراحل تتمثل في الأتى :


المرحلة⚡ الاولي


عملية توليد الكهرباء نفسها وده بيكون عن طريق مصادر متجددة زي  توربينات الرياح أو من الماء عن طريق السدود أو عن طريق الشمس أو عن طريق الطاقة الغير متجددة زي البترول مثلا ودي اول مرحلة في رحلة وصول  الكهرباء البيت.


المرحلة ⚡ الثانية:
 

خطوط النقل واللي من خلالها يتم نقل الكهرباء التي تم توليدها في محطات التوليد  من خلال كابلات , هذا الكابلات تنقل الطاقة من محطات توليد الكهرباء الي محطات التوزيع ومن هنا ب تبدأ المرحلة التالية.


المرحلةالثالثة:
 

محطات التوزيع و يتمثل دورها  في نقل الكهرباء الى المدن والقرى ( الخطوط الرئيسية) أو التوزيع الأولى ومنها الى الخطوط الثانوية الموجودة بالشوارع ومنها الى البيوت ومن هنا تقدر تشحن موبيلك او تواصل عملك وهكذا وعلى فكرة في حاجة أسمها توزيع الجهد يعني الطاقة او الجهد اللي عندك في البيت مش بيكون نفس الطاقة أو الجهد اللي خارج من محطات التوليد التي  قد يصل الجهد فيها الى الالاف الكيلو فولت أو التوزيع  مثلا الجهد عندك بيكون 220 أو حتى 240  فولت اما الطاقة او الجهد  اللي خارج من محطات  التوزيع قد يصل او يزيد على 400 أو 500 كيلو فولت.  


عملية توزيع الكهرباء

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -